Основната причина за богатото разнообразие на марки, модели, епохи и страни производители в гаражите на ценителите на исторически превозни средства се дължи на техните реставраторски работилници и умения. Десетки автомобили са върнати към „живот“ благодарение именно на тях. Прецизната работа, високото качество на използваните материали, оригиналните части и асексоари, и не на последно място отношението към детайла допринасят за множеството национални и международни призове отсъдени на тези автомобили. Стотиците работни часове, уменията и познанията на рестовраторския екип, финансовите параметри и безсънните нощи превръщат тази дейност в един вид меценатство към инженерната мисъл и изкуство.
Много ретро любители си имат мечтана кола. В повечето случаи това е луксозен автомобил, не рядко спортно купе, но не на последно място и такъв събуждаш спомени в тях по отминали времена - не всеки държи само на високите скорости, многото коне и последния писък на модата. Често по пътищата може да видите, кола на достолепна възраст, която изглежда по-добре от съвременниците й, особено в активния сезон между месеците април и октомври. Някои от собствениците на подобни автомобили са ретро любители, а други са решили да реставрират старата си кола по сантиментални причини. На реставрация се подлагат абсолютно всякакви марки и модели превозни средства. Освен на западни, японски или американски автомобили, не малко ретро любители залагат и на соц класики, като Лада, Москвич, Жигули, ГАЗ, Шкода или Трабант.
Преди да решите да се захванете с реставриране, трябва да сте сигурни че ще надхвърли предварително направения ви бюджет и ще се доближи до стойността на вече реставриран такъв автомобил на пазара. В зависимост от състоянието на возилото дейностите и покупките могат да се остойностят от няколко хиляди до няколко десетки хиляди лева, зависимост от конкретната кола, нейното състояние, нивото на ресварация и наличието на части на пазара.
На първо място, след като сте си избрали автомобил за реставрация е да направете груба оценка на състоянието, каросерия, двигателните елементи и липсите по колата. Непълната окомплетовка в много случаи може да ви струва колкото по работата по наличния автомобил. Една от първите ви задачи трябва да бъде и максимално опознаване на колата. Потърсете информация за спецификите на конкретния модел, в специализирани форуми, техническа литература или директно от хора притежаващи същата кола.
Преценете с кои дейности ще се заемете вие и за кои ще търсите услугите на сервизи, майстори и приятели. Ако това ви се струва непосилно, като работа и организация, може да поверите проекта си на специализирани сервизи в пълна реставрация.
В повечето случаи реставрацията на автомобил включва неговото пълно разглобяване. То трябва да се случва много бавно и внимателно, а свалените части да се складират и подреждат на подходящо закрито и сухо място. Тобре е тези помещения да са ваши, а да не сте под наем. Препоръчително е и да си водите дневник и да заснемате абсолютно всяка стъпка от процеса. Това не се прави само за спомен, а защото после ще трябва да сглобите всичко обратно. Едва когато колата остане на „голо шаси“, започва и същинската реставрационна работа. В зависимост от необходимостта тя може включва процеси като: почистване на шасито с песъкоструй, ремонти по ламарините на каросерията и подмяната на тези, които имат нужда от смяна, изчукване, заваряване, шлайфане, нанасяне на основни и защитни покрития и боядисване на ламарините, претапициране, ремонт на двигател, скорости и други двигателни възли, подмяна на гумени елементи, профилактика на охладителна, горивна и спирачна система, сглобяване на купето. Купувайте по възможност и при наличието на NOS (new old stock) части и при липсата на такива се ориентирайте към втора употреба и автър маркет решения. Не правете компромис с материалите, избирайте такива от реномирани световни марки от среден и висок клас или такива препоръчвани от FIVA.
Целият процес може да отнеме от месеци до години, в зависимост кой път за неговото реализиране сте избрали.